вівторок, 13 червня 2017 р.

Виховне значення книг В.Сухомлинського

Виховна година
Тема: «Совість – учитель людини»
Мета: допомогти усвідомити й конкретизувати поняття "совість", "муки сумління»;розвивати здібності розуміти і аналізувати вчинки інших людей;
вчити розбиратися у людських недоліках, представлених у  літературних творах;допомогти дітям зазирнути у свій внутрішній світ й "поговорити " із своєю совістю.
Матеріали:роздатковий матеріал: паперові серденька, смужки паперу, аркуші паперу для записів;підставка із свічкою для спалювання поганих думок;музичний супровід;книги В.О.Сухомлинського;оформлення дошки: українські народні поговірки, намальоване крейдою велике серце.
                                        Хід заняття
Вчитель.    
Доброго ранку бажаю вам я,
Дітки кмітливі, ви - дружна сім 'я.
 Бачу, ви працювати охочі,
Тому і сяють допитливі очі,
Один одному посміхнемося
І мерщій до роботи берімося.
Діти, до нас сьогодні завітали гості. А коли в домі гості — це свято. То ж давайте і нашу виховну годину ми проведемо святково і подаруємо нашим гостям вітання.
Учениця.    
Доброго дня!
 Мовим за звичаєм.
Доброго дня!
 Всім вам ми зичимо.
Щастя й здоров'я вам кожної днини,
Миру і злагоди вашій родині.
- Діти, сьогодні мені хочеться розглянути дуже важливу тему: Що таке совість. Що значить жити за совістю. Безсовісність та втрата совісті. Сьогодні нам у цьому допоможуть книги В.О.Сухомлинського та народна мудрість.
Учні.
1. Ви, мабуть, досить часто чули від дорослих, які вас оточують, наступне: "Як вам не совісно?", "Де ви совість свою загубили?". В мудрій книзі написано, що совість - це один із засобів, яким душа вчить людину правильним вчинкам. Совість - це "крик душі".
2. Совість - це потужний голос серця на захист іншого і сила, яка руйнує людський егоїзм.
Учитель.   Я пропоную   на   прикладах розібратися  у   тонкощах   цього поняття. Але спочатку група бібліографів нагадає нам хто такий Василь Сухомлинський, та розкажуть про його життя.
Учні.
Повідомлення групи «бібліографів»
1. Народився Василь Олександрович Сухомлинський у 1918 р. в с. Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім'ї.
2. Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслею, майстрував інструменти та колеса.
3. Мама, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі. У Василя Олександровича було двоє братів — Іван і Сергій і сестра Меланія.
4. Зимовими вечорами, коли мама сиділа над шитвом, вона розказувала дітям казки. Змалку батьки виховувати в дітей любов до книги.
5. Василь Олександрович ріс допитливим і цікавим. Любив малювати, мав чудову пам'ять.
6. Понад 35 років працював Василь Олександрович учителем і директором Павлишської школи.
7. У педагогічному щоденнику він записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім складав повчальні оповідання та казки.
8. Вірш «Слово про вчителя»
Вчитель, герой і поет,
Світлі ідеї його
З серцем палаючим Данко,
Вічні, як води Дніпрові
Справжній поет-гуманіст
Він видатний педагог,
Щастя творив до останку.
Повен добра і любові.
Дітям життя присвятив,
Василь Сухомлинський -
Все їм віддав без вагання,вчитель народний по-праву,
Він їх безмежно любив,
Як нам його не любить!
Знав їх сердець поривання.
Він наша гордість і слава.
(Зачитуються оповідання В. О.Сухомлинського "Образливе слово" та "А серце тобі нічого не підказало?").
 ОБРАЗЛИВЕ СЛОВО
Одного разу Син розсердився і згарячу сказав Матері образливе, грубе слово. Заплакала мати. Схаменувся Син, жаль стало йому Матері. Ночей не спить — мучить його совість: адже він образив Матір.
 Йшли роки. Син-школяр став дорослою людиною. Настав час їхати йому в далекий край. Поклонився Син Матері низько до землі й говорить:
 — Простіть мені, Мамо, за образливе слово.
 — Прощаю, — сказала Мати й зітхнула.
 — Забудьте, Мамо, що я сказав вам образливе слово.
 Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з'явились сльози. Каже вона синові:
          Хочу забути, Сину, а не можу. Рана від колючки загоїться й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається.

А серце тобі нічого не наказало?

Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки і сів за стіл. Чекає обіду.

-         А тата відвезли до лікарні, - каже мати. – Занедужав батько.

Вона ждала ,що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний. Мати широко розплющеними очима дивилася на Андрійка.

-         А нам завтра до лісу йти, - каже Андрійко. – Завтра ж неділя…Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о сьомій годині ранку.

-          Ну й куди ж ти підеш завтра?

-         До лісу… Як наказала вчителька.

-          А серце тобі нічого не наказало? – спитала мати.
Учитель.
Ось ви прослухали дві історії. І давайте спробуємо розібратися, у яких людей є совість, хто живе за совістю, а у кого совість відсутня. (Йде бесіда, діти висловлюють свої думки щодо прочитаного).
Учні.  
1. Якщо людина зробила щось погане, починає себе звинувачувати й сварити, кається, жалкує про скоєне, то кажуть, що у людини (в серці) є совість, прокинулася, заговорила совість. Коли у людини є совість, вона розуміє, що поступила неправильно і некрасиво.
2. Коли людина ненавидить себе і страждає через свій негарний вчинок, говорять, що людина відчуває муки сумління. В народі у такому випадку говорять: " Стид, хоч і не дим, а очі виїсть".
3. Безсовісною називають людину, яка не вміє слухати голос серця, яка любить сильно тільки саму себе і не думає про інших, майже не знає, що таке совість. Вона робить погані вчинки і не відчуває своєї провини
4. Людина без совісті не бачить зла і неподобства. Вона поступово стає все гірше і гірше, тому що не відчуває мук сумління після поганих вчинків.
5. Кажуть : "Совість - учитель людини". Яким же чином нам жити?
6. Поступати за совістю. Навчитися зазирати у серце, а воно підкаже, як правильно чинити. Адже совість живе у серці.
7. Чим повинно бути наповнене серце, щоб жити за совістю, за правилами честі
(Роздуми дітей і заповнення відповідями намальованого на дошці серця людськими якостями: милосердя, совість, чесність, справедливість, любов до ближніх, шанобливість, доброта, лінивство, безсоромність, гнів, злість, жадність, гординя, заздрість, щедрість. Добрі якості поміщаємо у серце, а злі – викидаємо).
8. Дитина, яка живе за совістю, має багато друзів, вона усміхається життю, вона чесна і порядна, їй радісно і легко живеться, а батькам учителі дякують за гарне виховання.
Учитель. Як же людині боротися з муками сумління?  (Відповіді дітей).
- Існує прекрасна традиція серед людей - це один день на рік, коли всі люди просять один у одного прощення. Цей день так і називається - Прощена неділя. Можливо, вдома хтось із вас і дотримується такої традиції.
- Я хочу вам запропонувати ще однин крок до очищення сумління. Вам на парти покладено паперові серденька двох кольорів: червоне і чорне. На червоному я пропоную вам написати ту рису характеру, яку ви хотіли б мати (можна підглянути до нашого великого серця на дошці). А на чорних напишіть негативну рису, якої ви хотіли б позбавитись. Можете бути щирими і чесними, тому що ніхто без вашого дозволу не читатиме ваші одкровення. А й більше: чорні сердечка ми складемо ось на цю тацю (вчитель тримає металеву тацю, на якій стоїть свічка). Ми після заняття вийдемо на вулицю, запалимо свічку - світло миру та любові і спалимо всі наші негативні риси.
(Діти виконують запропоновані види роботи).
- Вашим домашнім завданням було підготувати прислів'я про совість. Прошу поділіться хто знайшов.
Від людини втаїш, а від совісті не втаїш.
Нечиста совість спати не дає.
Совість без зубів, а гризе.
Той, хто не має совісті вдома, не матиме й на людях.
Хто знав стид, той має совість.
Страшно буває тому, в кого совість нечиста.
Ні стиду, ні сорому, в ніяку сторону.
Совість - це наглядач і суддя доброчинства
У кого совісті нема — нема й сорому.
Голосок дзвенячий, а совість свиняча.
Яка совість, така й честь.
Душа християнська, та совість циганська.
Хоч совість і беззуба, а до смерті загризти може.
- Буває і так, що ми втрачаємо Божий дарунок, коли не хочемо робити добра собі й іншим людям. Хтось із нас сердиться, ображається, лінується, не слухається батьків і не допомагає їм, отже, зло також знаходить місце в душі. Але наш Творець не залишає нас, він дав нам у душі особливий голос. Цей голос підказує нам, що добре, а що погано. Він є в душі кожної людини і називається совістю. Совість спонукає соромитися лихих вчинків і перемагати зло добром. Совість у нашій душі — це неначе вогник свічки (запалюю свічку), коли совість не спить — світло в душі людській. Якщо ми не забуватимемо про неї, питатимемо її: "Чи добре те, що я роблю?", то совість наша ніколи не згасне. А якщо не берегти її — будемо злими, байдужими до людей, ледачими, і вогник погасне, у душі запанує пітьма, і ніхто не підкаже, як робити добро і не чинити зла.
Учень.  
Сказав Господь: "Збирай скарби на небі".
А як їх там збирати, знаєш те?
-В журбі і в щасті, в будь-якій потребі
Плекай свій скарб: це - серце золоте.
Роби добро і не чекай подяки,
Шукай повсюди чисте і святе,
Та обминай спокуси усілякі
- Отак здобудеш серце золоте.
Ти добрий з усіма і не ледачий,
Та журишся і думаєш про те,
Що справ твоїх ніхто, мовляв, не бачить?
Бог бачить твоє серце золоте.
І у лиху, нерадісну годину,
Як посмішка недобра розцвіте,
Звелить Господь:
" Облиште цю дитину!
У неї серце справді золоте!"

Вірш «Доброта»
Донечка:
Мамо, люба, глянь, як сяють ясні зорі золоті!
Мати:
Кажуть люди: то не зорі,
Сяють душі то святі.
Кажуть, хто у нас на світі
Вік свій праведно прожив,
Хто умів людей любити,
Зла нікому не робив,
Бог послав того на небо,
Ясной зіркою сіять...
Донечка:
Правда, мамо, то все душі,
А не зорі там горять.
Так навчи ж мене, голубко,
Щоб і я так прожила,
Щоб добро робити вміла,
І робить не вміла зла.
Учитель.
- Я думаю, що ви сьогодні зрозуміли хоч трішки, що таке совість, що добре, а що погано. Що людина не може вважатися справжньою людиною, якщо у неї немає совісті.
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай,
Хай оживає істина стара:
Усі.
Людина починається з добра.


понеділок, 12 червня 2017 р.

Урок математики в 2 класі

Урок математики
2 клас
Тема: Віднімання виду 50-34. Кругові приклади. Розв′язування складених задач.
Мета: Ознайомити учнів з відніманням виду 50 – 34. Працювати над розв′язуванням складених задач. Закріплювати обчислювальні навички учнів. Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, математичне мовлення учнів. Виховувати інтерес до спорту.
Обладнання: числові картки, м′яч, м′ячі з числами.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
1.От і все, дзвенить дзвінок.
   В гості йде до нас урок.
   Працюватимем старанно,
   Щоб почути у кінці,
   Що у нашім другім класі
   Діти просто молодці!
2. Ознайомлення з девізом.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок наш починаймо.
- А девіз нашого уроку:
Міркуємо - … Швидко!
Відповідаємо - … Правильно!
Лічимо - … Точно!
Пишемо - … Гарно!
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні на уроці ми продовжуємо віднімати двоцифрові числа. А щоб цікавіше нам було працювати, сьогодні я вам пропоную провести математичний марафон.
- Що означає слово « марафон»?
Повідомлення учня.
Марафон – змагання, яке характеризується великою протяжністю. Назва походить від легендарного бігу грецького воїна Філіппіда, який після перемоги над персами ( 490 до н.е.) подолав трасу між грецькими містами Марафон – Афіни без відпочинку і сповістивши про перемогу греків, впав і помер від виснаження.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні ми теж стартуємо. У нас буде уявний марафон, на якому ми будемо долати математичні відстані, розв′язувати приклади і задачі. А перед змаганнями завжди проводять розминку.
1. Усний рахунок. « Гра з м′ячем».( Вчитель кидає м′яч  учневі і задає приклад. Учень дає відповідь, повертаючи м′яч.)
2.Естафета.
Далі у нас на дистанції – естафета.
Естафета – змагання, у якому один учасник змінюється іншим і передає якийсь умовний предмет (м′яч, паличку, прапорець ). Нашим предметом буде картка з прикладами. Завдання: кожен розв′язує по одному прикладу і передає назад товаришеві, останній передає учителю, прозвітувавши про правильність виконання.
55+23=
45+6=
59-20=
60-6=
77-30=
Звірте відповіді прикладів з відповідями  на екрані і прозвітуйте про правильність розв′язання.
Перемогла команда…
3.Каліграфічна хвилинка.
Далі у нас естафета чисел. Запишіть каліграфічно числа у зошит.
18  9  12  21 70  55 98  74
Яке число зайве? Чому?
Назвіть найбільше число? Найменше?
Назвіть «сусідів» числа 42.
Яке число складається з 2 дес.1 од.; з 7 дес.?
У якому числі однакова кількість десятків  і одиниць?
Яке число при лічбі стоїть за числом 18?
Яке число можна дістати, якщо поміняти місцями цифри у числі 74?
4. Гра « Попади у ціль».
Легка атлетика – різнобічна фізична підготовка.  Атлетика – біг, ходьба, стрибки, метання ядра.
-         А тепер позмагаємося у попаданні в ціль.
Ось на екрані ваша ціль – це кільця з числами, а ось м’ячі (кружечки з прикладами).
63                                                      21                                                     46
30+43=                                             42-21=                                             30+16=
64-1=                                                20+1=                                              88-42=
32+31=                                             63-42=                                             48-2=
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Віднімання виду 50-34.
-         Кожні змагання обов’язково коментує спортивний коментатор.
-         Коментатор – в газеті, журналі, на радіо і телебаченні, автор коментарів, присвячених певному колу спортивних подій.
Спробуємо і ми прокоментувати, але не матч, а розв’язання прикладів. (№ 561)
1.     Розглянути записи і пояснити розв’язання.
50-34=        Міркування: від 5 дес. Віднімаємо 3 десятки,
50-30=20    отримаємо 2 дес. або 20 одиниць. Від 20 віднімаємо
20-4=16      4 од., отримаємо 16. Відповідь:16.
(декілька учнів повторюють пояснення).
2.     Виконання завдання з поясненням. (№ 562)
60-23=                    40-16=                            70-44=                         90-57=
3.     Розв’язування кругових прикладів. (№ 564)
-         Математичний ринг. Ринг – це огороджений майданчик для змагань з боксу. На ринг викликаються 2 учні.( розв′язують на розворотах дошки приклади, інші – самостійно в зошитах).
-         Перевіряємо. Якщо приклад розв′язано правильно – плнскаємо в долоні, неправильно – тупаємо ногами)
V. Фізкультхвилинка.
Позмагаємося у плаванні.
А тепер пливемо разом,
Як руками вам покажем:
Разом раз – це брас,
Одною рукою – це кроль.
Гойдаємося на хвилі,
Пливемо на спині.
Всі, як один, пливем, як дельфін.
VІ. Розв′язування складених задач.
Гімнастика – сукупність вправ для фізичного розвитку організма. Гімнастикою для розуму є розв′язування задач.
1.     Розв′язування задачі № 563.
-         Що означає в задачі число 70? А число 58?
-         Чи маємо всі числові дані, щоб дати відповідь на  запитання  задачі?
-         Що потрібно зробити, щоб дізнатися, на скільки літрів води більше
випаровує рослина соняшника від рослини цукрового буряка за місяць? ( 70 – 58 = 12 ( л)
2.     Розв′ язування задачі.
-         Скласти задачу за скороченим записом і розв′язати.
Кукурудзи – 50 кг
Жита - ?, на 22 кг менше
Ячменю - ?, на 8 кг більше
VІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.( №566,567)
Фініш- кінцевий пункт дистанції в спортивних змаганнях.
-         От і ми з вами прийшли до фінішу. Бажаю вам сили, здоров′я, наснаги.
Визначення та нагородження переможців змагань.
-         Що вам найбільше сподобалось на уроці?
-         Що запам′яталося?
-         Поясніть, як розв′язати приклади 80 – 46; 60 – 32.